Saturday, May 8, 2010

pengiraan berdasarkan kredit hour

oleh kerana keperihatinan terhadap pelajar unikl, aku ingin mengeluarkan pengiraan jumlah hutang unikl bedasarkan document yang telah unikl keluarkan pada 17 decemeber 2009. harap ini dapat membantu para pelajar unikl sekalian untuk mengira. maaf kerana lambat mengeluarkan pengiraan ini, pengiraan ini adalah tepat kerana pengiraan inilah yang aku tunggu daripada unikl untuk keluarkan pada awal pembukaan blog ini.

sesetengah pelajar telahpun mengambil tindakan bedasarkan information yang aku dapat secara tidak formal daripada sesetengah pihak. tentang tindakan unikl selepas itu aku tak tahu kerana mereka adalah kaki putar belit yang sungguh tidak bijak. diharap pelajar-pelajar yang berkunjung di blog ini dapat menyebarkannya. apapun saya putar halim!


new basis charging dikeluarkan unikl

unikl ada keluarkan beberapa appendix tapi yang aku copy just appendix 1, appendix 3 dan appendix 5 pasal itu jela yang ada hubung kait dengan pengiraan disini. appendix 1 menerangkan pasal bayaran combo meal 1 semester, appendix 2 pula adalah pengiraan kredit hour seperti di atas dan appendix 5 adalah contoh pengiraan yang dikeluarkan bagi normal student yang tak transfer apa-apa, student yang transfer kredit hour, student yang fail ataupun withdraw paper.
appendix 5 ni biasalah memang susah nak faham.

cara calculation simple je tak payah nak baca appendix 5 tu. caranya seperti berikut

total pay - (credit hour taken * intake charging) = hutang unikl

intake charging tu 200x/1 bermakna anda adalah batch 200x January dan 200x/2 pula intake June.

contoh pelajar yang mengambil 126 kredit tanpa transfer, batch january 2007 mengambil degree.

(8 sem * 5500) - (126 credit hour * 349)

(44000) - (43974) = 26

ini bermakna unikl berhutang dengan anda rm26. unikl masih berhutang juga kan?

contoh pelajar yang mengambil 90 kredit transfer 36 kredit, batch january 2007 mengambil degree. calculation berdasarkan pengambilan 6 sem.

(6 sem * 5500) - (90 kredit hour * 349)

(33000) - (31410) = 1590
ini bermakna unikl berhutang rm 1590 dengan anda

okay maaf kerana berkata unikl berhutang rm1800 dengan aku, unikl sebenarnya berhutang rm4897.00 dengan aku. (untuk entri seterusnya, kena saving cerita)

dibawah aku dah sediakan zip file yang berisikan pdf-pdf files yang sah dikeluarkan oleh unikl management. silalah download kalau korang takde copy file-file ni.


and please correct me if im wrong :)

sekian dari anonymous


50 comments:

  1. bro..aku nk bgi cadangan ckit tuk blog ni..ape kate lu letak button LIKE facebook kt setiap entry posting ko ni...baru la ramai tau cite ni..mslh nye ramai lagi student UniKL yg x tau pasal blog ni..

    ReplyDelete
  2. ni aku de jumpe cam ner nk pasang button LIKE tu..
    http://www.cybernetic88.com/2010/04/memasang-butang-facebook-like-pada.html

    ReplyDelete
  3. hi there... FYI, sy bukan bekas pelajar.. tapi saya ni tenaga pelajar/pensyarah. xperlulah tahu siapa, tapi sy sgt menyokong dan bangga dgn blog drpd bekas pelajar unikl ni. Drpd pengalaman sy di unikl, unikl ni adalah salah satu cara org melayu(MARA) nak buat duit dr MARA, yg sepatutnya adalah amanah kepada rakyat bumiputera. terus terang sy katakan, UNIKL bukan shj menipu pelajar yg belajar di unikl, malah mrk menggunakan mara utk mendapatkan program twinning 1+3 United Kingdom. Sepatutnya program twinning sebegini mesti didaftar dgn kerajaan, tapi UNIKL dpt menjalankan scr underground, kalau cara mrk betul, kenapa unikl x open registration to public??? kenapa hanya utk pelajar tajaan MARA shj??? kenape? kerana duit tuisyen yg patut dibayar kpd UK universiti (11k Pound setahun=rm66k) , dibayar ke UNIKL seluruhnya. dan elaun student yg sepatutnya 600Pound sebulan (rm3.6k), 90% drpdnya di bayar kpd kuncu2 dlm MARA dan UNIKL. percayalah, ini yg berlaku. malahan, kawan sy sendiri, yg mendapat SPC, katanya duit asrama wajib dibayar pada coordinator UNIKL, tapi tgk2 asrama takde almari baju, xde meja tulis, sgt daif, 20 org dgn 2 bilik air. silap2 hari, mereka balik ke asrama (yg merupakan bilik sewa di rumah kedai) , tetibe tuan rumah dah kunci bilik tu. kenape? kerana katanya sewa x dibayar!!! sedangkan semua student dah siap langsai bayar asrama pada unikl utk 6 bulan penuh!!!!


    banyak lagi yg saya nak kongsi, nanti sy akan sambung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah UniKL mimet pon mcm ni ??
      Sebab saya baru dpt ke sana .. tolong terangkan

      Delete
  4. thanks yb fahmy pasal button tutorial tu :) dah buat da.

    haifa. thanks for the info. :)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. tipu punya u la...apa nk buat..ilmu duet lbh mahal dr ilmu di zaman skrng ney..hurm..

    ReplyDelete
  7. Saya bekas pelajar MFI Unikl dan Tahun Graduate pd tahun 2009.

    masalah timbul pada saya pada awal tahun 2012 saya telah menerima surat daripada pihak UNIKL mengatakan saya masih lagi berhutang sedangkan saya tidak pernah berhutang dengan pihak UNIKL.

    Hutang tersebut sebagai Hutang pengajian sebanyak rm 4000.dan tanpa di ragu lagi, saya telah membuat semakan keatas penaja pinjaman saya iaitu MARA.

    Pihak MARA telah memberi penyata pembayaran daripada pihak MARA kepada Pihak UNIKL.
    kerana sepanjang pengajian saya, yuran pengajian saya dibayar oleh MARA selama 3 tahun. saya tidak pernah gagal dalam pengajian saya selama 3 tahun itu dan berjaya memperolehi diploma tanpa sebarang halangan.

    tanpa merumitkan keadaan saya telah berjumpa En Osman dan pihak peguam UNIKL iaitu ZEFFREE AZMI, kami telah membincang hal tersebut, telah berlaku kesilapan daripada pihak unikl untuk tuntut bayaran kepada MARA ada dokumen invoice itu tiada di dalam sistem MARA, Sebab itu MARA tidak boleh lepaskan jumlah yang dituntut oleh pihak unikl.Pihak MARA telah memberi jumlah hutang yang perlu saya bayar dan saya telah dapat pengurangan bayaran dengan pihak MARA.persoalannya kenapa masuk 3tahun selepas saya graduate tuntutan bayaran ini terjadi dan dalam perbincangan tersebut pihak unikl untuk tidak menuntut lagi terhadap saya

    sekarang ini sudah 4tahun saya telah membuat bayaran hutang saya dengan pihak MARA. semalam ada seorang pegawai unikl bahagian kewangan iaitu En Amir telah menelefon saya untuk buat bayaran tersebut dengan memberi tindakan sekira saya tidak berjaya bayar dalam masa 2 hari saya akan diberi tindakan mahkamah. ini membuatkan saya bertambah rumit, kerana keputusan sebelum ini sudah selesai dengan baik tetapi dibangkitkan kembali

    saya dalam keadaan ragu-ragu kerana dalam hal ini saya tidak bersalah. boleh beri saya cadangan serta idea yang bernas untuk menyelesaikan masalah ini.dengan keputusan saya tidak akan membayar tuntutan tersebut.

    ReplyDelete
  8. sy pun kena jugak...sy habis belajar dr unikl mfi selama 3 tahun tanpa ada sebarang fail ataupun withdraw paper ... last sekali saya ada hutang dengan unikl mfi sebanyak rm 423.. dia cakap semua ni adalah berdasarkan pengiraan TCG... macam mana tu admin?..

    ReplyDelete
  9. Betul ke unikl tipu..mcm tkot je nk masukk

    ReplyDelete
  10. salam. sy msih lg bljr di unikl Micet. ada senior sblm ni bgthu yg Unikl ambil duit ktorg utk sem 8. sem 8 kan mse tu LI and credit hours cuma 8. since yuran pengajian dibayar dibayar mgikut total credit hours taken for each sem, tp senior ckp yuran pengajian sem 8 dibayar sama sperti yuran pengajian sem laen. senior tu cdgkan ktorg keluarkan duit tu cpt2 bila Mara bank in kan duit pengajian tu dlm akaun n pergi byr sendiri dkt finance lngikut yuran yg spatotnya dibayar tp skrg ni sllunya bila msuk je duit tu mmg xsmpt pn ktorg nk kluarkn sndr sbb bila msuk je elaun yuran pengajian tu sdh pn di transferkan ke unikl. so how??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cancelkan auto debit ke account unikl, pergi cimb bnk..

      Delete
  11. Bro link tu xdpt di download..mhon lakukan sesuatu admin

    ReplyDelete
  12. Shiela chan-ry awk sdah smestr brapa??sy jgk plajar unikl micet..mmg pning la unikl ni...

    ReplyDelete
  13. Assalam. Mohon admin dpt jelaskan persoalan yg dikemukakan oleh shiela chan-ry di atas. Sbb sy juge akan LI tidak lame lagi.

    ReplyDelete
  14. Aku pnah wat cm tu bw kuar kn duit pastu pindahkan..aku kne byar lik..siap kata aku xbyr aku fail Li aku.aku tnya knp bkn duit byr ikut kred ke..dia kta x..duit tu nk byr lec la kertas..pe jdh tah..bla aku msuk kelas nya..xda plak bg duit tuk aku pi print bgai...suma tu propa je..btul tipu..mkn la duit tu..yg bdosa diorg..

    ReplyDelete
  15. Latihan industri (LI) juga ada kredit hour kt. Cuba tanya admin akademik UNIKL

    ReplyDelete
  16. saya pon kena..baru tamat belajar di salah 1 campus di selangor..finance suka ckp putar belit... untuk pengetahuan, saya belum terima sijil diploma saya disebabkan MARA masih belum menjelaskan yuran pada unikl.. sangat mengecewakan..

    ReplyDelete
  17. Betul ke ni..saya baru je apply kat situ..

    ReplyDelete
  18. Seriously,i just got an offer from unikl mestech. Sudahhh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so, pergi ke tak? sbb sy pun dpt offer mestech.

      Delete
    2. so pergi x korang? takut la plak nk msokk

      Delete
    3. saya msi intake junb2016..hmm contact no.01137714115..haritu kssu.hihi

      Delete
  19. macam mana dengan unikl bis di kl ? dah apply takut pulaa bilaa baca ni .

    ReplyDelete
  20. Betul ke ?? takut pulak nk masuk unikl miat Sbb dorang offer course aviation management... bulan januari masuk ..

    ReplyDelete
  21. Baru dpt call dari Mara mengatakan ada tunggakan dengan unikl micet Rm3k+ sedangkan sy sudah graduate 5thn lepas.. Binggung kejap...Unikl ni tipu duit student ker apa? Tiba2 ada tunggakan sedangkan sebelum graduate sdh setel semua yuran.. Siap bayar cash lagi depan kerani finance..!!

    ReplyDelete
  22. Baru dpt call dari Mara mengatakan ada tunggakan dengan unikl micet Rm3k+ sedangkan sy sudah graduate 5thn lepas.. Binggung kejap...Unikl ni tipu duit student ker apa? Tiba2 ada tunggakan sedangkan sebelum graduate sdh setel semua yuran.. Siap bayar cash lagi depan kerani finance..!!

    ReplyDelete
  23. Hi. ni dh masok thn 2016, adakah problem mcm ni ada lg???sbb sy dpt offer dr unikl, give ur opinion, guyss.. huhu please

    ReplyDelete
  24. Sy dpt jugak offer dri unikl mestech.. dh byr duit time masuk dah.. admin. Advice plis

    ReplyDelete
  25. Salam saya nak bertanya sekiranya saya intake september bila tarikh akhir saya boleh berhenti tanpa dikenalan apa apa charge dari unikl?mintak tolong saya ya..

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum..boleh tak bagi tahu cara cm ne nk handle..lau tbe2 pihak unikl kol ckp kite de hutang ngn die..de pe2 care tak untuk kite selesaikan masalah nie..

    ReplyDelete
  27. patut ke saya masuk unikl?...sbb saya dapat unikl bmi...takut plak bila baca entri nie

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Saya dapat intake september kat unikl bis , adakah masalah nih terus terjadi ? Rasa ragu2 plakk

    ReplyDelete
  30. Hi tuan blog yang comel dan readers semua! Hehe. Hi korang! SR dah habis belajar dekat UniKL Business School taw! Alhamdulillah. Bulan Oktober ni convo! Hehe. Nak tahu kisah perjalanan sepanjang belajar dekat UniKL Business School? Meh baca blog SR. Bonus: Pengalaman program pertukaran pelajar di Kozminski University, Poland (ERASMUS+/ISEM UNIKL)

    PENGALAMAN PROGRAM PERTUKARAN PELAJAR UNIKL BUSINESS SCHOOL (KLIK DI SINI)

    ReplyDelete
  31. Esok dftar unikl bis..tak tahu lah nk ckp ape..nervous pun ade gakk..bile baca comment² about unikl..rasa takut² plakk.. If ade pape info, bgi tahu laa. Wishh me luck for tomorrow ')

    ReplyDelete
  32. Emm. Aku dkt 10k kna tpu. Trlebih bayar. Pkai duit poket sndri
    . Nk wat cmner.. bila tnya jer kte akaun aku dh close. Nk claim cmner? Data dh xder.

    ReplyDelete
  33. sekarang masih berlaku ke situasi begini ? SBB saya pun dpt unikl risau juga huhu

    ReplyDelete
  34. dah 2020, agaknya masih berlaku lagi ke? risau pula saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap-harap dah takde la. Saya pun risau nak masuk nanti takut jadi kes macam ni.

      Delete
  35. saya pon baru dapat panggilan dri unikl.. kate ade hutang rm5k.. tapi surat yg unikl bgi rm400 sahaje..bila call n call xde org angkt.. yg selalu cll pejabat peguam dyeorg je.. confuss.. saya dh berhnti belajar daru unikl 3tahun lepas.. baru sekarang call ckp ade hutang sebnyk 5k.. tkthu nk byr mcm mne.. sbb tkthu mane datang hutng smpi 5k..

    ReplyDelete
  36. saya intake september 2021 ,UniKL UBIS, bnda mcmni still berlaku ke? takut plak bila baca smua komen.

    ReplyDelete
  37. sekarang masih berlaku ke? aku dari unikl bmi diploma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius la benda ni, kita dh la duit tk de, ahh takut plk..baru je join intake september ni. Tlg skrg masih sama ka?

      Delete
    2. Adik sy pun baru masuk 2 minggu, then dpt offer u lain. Bila nak berhenti kena bayar 3k. Def** kalau tak org sana taknak sign surat berhenti dn akan kena 6k. Stress adik mana nak cri duit nk bayar. Baru nk blajar kena macam ni. Main duit unikl 😤

      Delete