Monday, April 27, 2009

bukti bayaran mengikut kredit hour

ini adalah bukti yang berada diwebsite; difahamkan benda ini telah didelete oleh pihak finance setelah mengeluarkan notis jawapan mereka. oleh kerana kami adalah budak baik; kami membaca semuanya semasa registration satu masa dahulu. ini adalah isu 04 november 2008 :) macamana kami dapat? jawapannya "Google automatically generates html versions of documents as we crawl the web." yang baru punya dah kene delete pasal benda 12 kredit hour ni.

sila click untuk besarkan; gambar ini menunjukan bukti dari database unikl sendiri

isi 04 november 2008 - sila klik untuk besarkan

bukti pembayaran mengikut kredit. sila klik untuk besarkannya

ini adalah link itupun kalau pihak unikl finance tak mem"delete"kannya lagi. dan bandingkan dengan yang ini baru punya dan dekat sini takda pun sebut pasal 12 kredit hour ni. so ? apa kes? pasal dulu terus masuk, pelajar semua main tanda tangan invois je tanpa banyak soal kan?

kalau rm5.5k bersih unikl songlap masa praktical pastu kali ni nak songlap plak bebudak kredit hour kurang?

67 comments:

  1. bro aku sokong bro =) kat mane n bile nak sain..kite yang bayar n sain kontrak ngan mara so kite pegang hak duit tu

    ReplyDelete
  2. sekarang ni nak kumpul orang dulu. kalau boleh nak setiap wakil dari setiap course lagi senang.

    ReplyDelete
  3. aku pon da x sbr da nih!! bile nk mogok??
    aku lg arr bdk Praktikal kna byr 5,000!
    dhla 4 credit hour jer!! babinye UniKL!!
    jgn risau aku bwk back up!! ape nk jd, jd arr!!
    nnti aku report kat 360, bru arr gempak!!
    Hahaha.. JOM Beramai-ramai mogok kat dpn
    UniKL!!! jgn lupa gtau Tarik nye bile??
    geng2 aku smua dh stuju!! jgn risau arr..
    gtau jer bile... wokeh!!

    ReplyDelete
  4. aku pon da x sbr da nih!! bile nk mogok??
    aku lg arr bdk Praktikal kna byr 5,000!
    dhla 4 credit hour jer!! babinye UniKL!!
    jgn risau aku bwk back up!! ape nk jd, jd arr!!
    nnti aku report kat TV3 360, bru arr gempak!!
    Hahaha.. JOM Beramai-ramai mogok kat dpn
    UniKL!!! jgn lupa gtau Tarikh nye bile??
    geng2 aku smua dh stuju!! jgn risau arr..
    gtau jer bile... wokeh!!

    ReplyDelete
  5. thanks for ur support.. tapi kita wat mogok secara aman taknak ganas-ganas punya. nanti kite yang penat dorang buat bodoh je.. hehe

    kiteorang nak print badges/button "unikl tipu pelajar", kita mogok cara educated, tapi makan masa; time petition tu harap lobby unikl penuh la dengan korang-korang yang menyokong ni dan kiteorang akan pilih satu hari yang sesuai dimana kita mogok tak masuk kelas sehari. ini cadangan raw sahaja.

    ReplyDelete
  6. Wokeh!! aku da keje skang ni..
    tp x perla aku akn dtg gak! geng2
    aku pn nk join.. diorg smua dh keje
    ktorg nk dpt blk duit praktikal ktorg!
    jgn risau, ktorg x kesahla.. jnji
    dak2 len dpt blk hak diorg!!
    ktorg ni klau x dpt blk duit tu
    ktorg x kesah pown, cuma utk generasi
    akn dtg ni.. ktorg x nk diorg kna
    tpu cam ktorg gak!! wokeh! ape2 hal
    roger haku... add aku kat YM jer
    mrplc87@yahoo.co.uk. K. Insyallah
    korg msti dptnye!! jgn risau k!

    ReplyDelete
  7. Wokeh!! aku da keje skang ni..
    tp x perla aku akn dtg gak! geng2
    aku pn nk join.. diorg smua dh keje
    ktorg nk dpt blk duit praktikal ktorg!
    jgn risau, ktorg x kesahla.. jnji
    dak2 len dpt blk hak diorg!!
    ktorg ni klau x dpt blk duit tu
    ktorg x kesah pown, cuma utk generasi
    akn dtg ni.. ktorg x nk diorg kna
    tpu cam ktorg gak!! wokeh! ape2 hal
    roger haku... add aku kat YM jer
    mrplc87@yahoo.co.uk. K. Insyallah
    korg msti dptnye!! jgn risau k!

    ReplyDelete
  8. aku sokong.aku wakil dr BNS. riot. fight for ur rite. semangat skinhead dgn punk rock zmn kutu dulu mcm da meresap.aku mangsa bab2 byr yuran ni bile loan aku kene block dulu.damn u unikl. dan aku bakal praktikal sem dpn

    ReplyDelete
  9. nak tanye, sem sebelum korang praktikal, korang amik brape kredit hour setiap sem?korang da kire ke korang xde utang ngan unikl?sbb katekan yuran pengajian korang total RM44,000. then dibahagikan ngan 120 (credit hour wajib tok praktikal) so akan jdi rm 366.60 per credit hour..katekan mase sem satu korang amik 17 kredit hour, 17 x rm 366.60 = rm 6232.20...tp mse tue korang just bayar rm 5500.00 je..means that korang ade utang ngan unikl rm 732.20..itu baru sem satu..kalo sem 2,3,4,5 camne?so yuran praktikal rm 5500.00 tue cover utang yuran korang sebelum nie la..tp aku galakkan korang kire balik...sbb ade yg kalo kire camtu pon still kne bayar kurang dari rm 5500.00..tp kne la kire skali ngan utang yg akan dtg ler (lpas korang praktikal)...then kalo kurang baru bantah...bukannya bantah secara membabi buta...nnt nmpak sgt kebodohan kite...

    aku bukan nk backup unikl tp kalo korang men bantah je tp xberdasarkan hujah yg kukuh,drg bole patahkan ngan senang2 je...mse tue korang sndri gak yg malu...

    ReplyDelete
  10. sori...120 tue wajib tok grad...bukan praktikal

    ReplyDelete
  11. mane ade utangla bro, ktorg mne ade repeat sem la,
    Bgusla lu 'grandsionce', repeat2 ni ktorg x men la.. utang2 ni ktorg x men la beb! sem sblum praktikal ktorg 11 crdt hour jer, lu kire brape ringgit UniKL mkn duit ktorg??? ape mcm bro? klau lu pndai sgt nape x trangkn kat dak2 len??? ari tu rmai yg jer yg tnye bab ni? nape lu x b'ceramah kat sne?? aku nk jmpa sgt2 la org mcm nih, jomla kte jmpa snang citer sket, ape mcm?? aku kat kat Kg.Bru jer.. lu ni Balaci UniKL ka???

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. grandsione terima kasih kerana memberi hujah bernas.

    bagi aku hujan dia ada betulnya. tapi kiteorang nak penjelasan lagi terperinci pasal kenapa perlu bayar 5.5k; apapun bagi aku kenapa perlu 5.5k satu sem? kenapa tak mintak jumlah penuh (contohnya 6k ++) dari mara untuk satu sem? kenapa perlu mengelirukan pelajar sebegitu rupa? lagipun kiraan kau failed untuk student degree pasal student degree banyak transfer kredit dan jumlah transfer tak sama bagi setiap pelajar

    ReplyDelete
  14. dayat : kalau ko nak jadi wakil ko kene jadi ketua untuk kumpul tanda tangan la. kalau ko prakikal kang menyusahkan ko plak nak contact bebudak lain.

    ReplyDelete
  15. Salam all,,

    Pagi td aku bru g tgkt 28 regarding psl loan ni lah. (since aku pn ade cdrt hour yg below 12 dlu). So ape akak tgkt 28 tu kate bg name and die akn acknowledge kt mara and mara akn deduct je brape kte x patut byr dlm yuran tu. Mmg make sense jwpn tu tp aku rse agak kabur di sini tp aku blah je without saying anything.

    So bru td aku bru bumped into tis blog classmate aku referred. Tu yg aku komen kt sni. Akak tu pnh ckp menda yg same ke kt korg and ape komen korg ttg jwpn nih?? Tq :)

    PDE 8~

    ReplyDelete
  16. mrplc87...itu bukan tok student repeat..tp tok student yg xrepeat...aku rase ko xjelas lagi ape yg aku terangkan tue...so better ko bace satu persatu...kalo xpaham tanye, bukannye serang membabi buta...sbelum aku wat pape aku kaji dlu..at least aku dapat mengurangkan ketidak pandaian aku...nk berhujah pon xde kalah dari first round lg...

    kalo stakat pompang2 kat sini xpayah...idup aku ade arah tujuan dan matlamat...yg penting aku taw berlaku adil...kutuk ape yg xbetol dan sokong ape yg betol...aku ade care aku tersendri kalo aku nk kutuk...bknnye kutuk sini tp kat depan2 dok dia....nk jumpe aku xde hal...anta email kat aku...j33b00l@in.com...aku nk tgk gak budak mane yg biadap dan kurang cerdik nie...mlm nie pon bole...aku dok kg baru gak...

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. yat mase sem satu ko amik bape kredit hour? ko kire balik...ko nk ckp aku bodoh pon ckp ler...tp aku xnk kawan aku org ckp bodoh...yg aku ckp tue sah2 aku ckp BUKAN UNTUK STUDENT REPEAT..ko bole ckp aku balaci ke ape tp aku taw hak aku dan aku xbodoh tok biarkan org gunekan hak aku mcm tue je...sbb tue aku join persatuan, wat program...ko bayar duit aktiviti tp aktiviti ko xjoin...tue pandai ke bodoh?

    ReplyDelete
  21. aku masuk tahun 2003 dulu..mase kat petama lagi..
    aku lupe mase aku sem berape, mase mid sem exam, dapat surat yang sume student kena byr RM110 befor final exam tok ID kad n ntahpape lagi yg dorang tulis dlm surat..kalo tak byr takleh msuk final exam..so sume byr termasuk aku..masalahnya, dari sem satu sampai sem7..aku takpernah dapat IDkad, dari kad bodoh yang laminate smp kad yang canggih ade touch n go bagai.. so? kemana duit tu??

    ReplyDelete
  22. comment gaduh-gaduh terpaksa didelete.

    kebanyakan kami aktif dalam persatuan; tapi persatuan kami langsung tak mendapat apa-apa bantuan dari unikl.

    lagi satu pasal sukan; kami rasa banyak juga budak2 unikl yang ikut sukan komplain dahulunya.

    budakAmera : yup; duit itu telah hilang begitu sahaja.

    ReplyDelete
  23. anonymous: yg tue aku rase drg nk memudahkan kerja MARA...sbbnye drg xtaw kan kite nk amik bape banyak kredit hour setiap sem..sbb tue nk bg senang, MARA puratakan jumlah yuran kite (RM 44000) tue kepada 8 semester...so jadi la setiap sem die bg RM 5500...

    yg psl transfer kredit tue aku saje xkire...sbb nk bagi mudah paham...yg transfer tue kite tolak la mase last sem...maksud aku, kate la ko transfer 28 kredit hour..kalo 28 x 366.65 = rm 10266.20. tolak la dari total yuran tue.
    rm44000 - rm10,266.20 = rm 33, 733.80..sbb ko da tolak 28 kredit hour (transfer) so ko akan amik 92 kredit hours sepanjang study kat unikl... cube kire balik, rm 33, 733.80 / 92 kredit hour = rm 366.65...dpt kan harga yuran bagi satu kredit hour?so maksudnya unikl xsonglap duit tue..tp nie tok student yg xrepeat la...kalo student yg repeat tue, kire la sndri...

    tp arie tue aku tgk ramai yg beratur amik auto-debit..itu mmg bodoh sbb drg xtaw hak drg..kalo isi bende tue, setiap sem unikl akan sedut rm 5500 dari akaun korang walaupun sepatutnye yuran korang lg murah dari tue (aku rase dan 99%aku yakin)...dan mse aku gie tanye akak yg jage tue, jawapan die agak kelakar sbb die ckp unikl akan wat setiap sem dan bende tue valid tok sem nie je..tp aku cabar sape2 pegi kat cimb dan bace blik borang tue...ade x tarikh luput bende tue?bende tue akan lupus lpas korang (sape2 yg isi borang tue) anta surat kat cimb tok batalkan bende tue...tp malangnye staff yg jage mse tue xde srg pon ckp psl tue dan student yg pandai sgt tue plak main isi je borang tue...

    ReplyDelete
  24. yg psl duit aktiviti tue mmg betol...knape kalo nk wat event pape, duit aktiviti yg kite bayar tue susah nk dikeluarkan...mane ilang duit tue? sbb aku penah dengar cite yg duit tue ade berpuluh ribu lg xdigunakan...tp xtaw la cite tue betol ke x...tp aku rase cite tue ade logiknye...

    ReplyDelete
  25. aritu me n my fella dah naik ke account serbu psl hal neh
    n pihak account x igt name die sape dgn confident menjwb sume soklan ktorang...
    we hv a copy of letter psl 12 credit hr tu...yet dah pegi mara tnye psl hal ni walhal mara xtahu pape thy just pump in money to unikl to distribute among us...
    unikl plak ckp....die dah buat aggrement dgn mara rm 5.5k for each sem...ble ktorang mntk bukti @ aggrement policy dowang ckp its PNC....so now klu ade bantuan org dlm bley fight ths thing...
    lecturer miit ade yg tahu kes ni tp dowang xley wut pape...thy just asked us to follow up ths matter....memandangkn ths my last sem n aft ths xkan berada lg d unikl...ill support u guys....we all x sempat nk fight lg aritu sbb bz gn final project...pls keep up good work pepss!

    ReplyDelete
  26. Grandsionce cuba plak aku kira macam ni

    33000/120 = rm275

    275 * 92 = rm25300

    macamni pun pengiraan gak

    ReplyDelete
  27. maDemolseLLerFa: nak guna org dlm maksudnya?org dalam MARA ke? kalo yg tue InsyaAllah boleh kot...camne nk contact ko?mail me at j33b00l@in.com...camne drg bole ade agreement ngan MARA?patutnye kalo drg nk wat agreement ngan MARA, kite pon drg kne bgtaw sbb kite yg pinjam dari MARA...

    lecturer mmg xboleh wat ape...sbb drg keje ngan unikl...so jgn babitkan drg...kang kacau periuk nasi drg plak...

    respect kat ko sbb pegi nek tanye sndri...bile wat, ko wat betol2 bukannye mcm somebody yg sembang je lebih dlm blog nie tp kat luar diam menikus pastu lpak kat kedai makan kutuk unikl..
    xperlu nk sembang berapi, cukup bertindak je.. action speaks louder than words...yosh

    ReplyDelete
  28. kenape ko kire 33,000?bukan 44000?yuran ko satu sem bape?ko degree ke dip?

    ReplyDelete
  29. grandsionce
    kalau seorang jumpa memang takkan dilayan. blog ini dibuat untuk mengumpul orang untuk mengambil tindakan; bukan untuk sembang berapi sahaja. seorang seorang tidak sama dengan suara ramai.

    pasal pengiraan tu; kami kira mengunakan satu sem 5.5 * sem yang diambil

    rm5.5 * 6 = rm33000

    ini mengikut yuran per semester yang ditetapkan.

    walaubagaimanapun pihak unikl telah menetapkan "dibawah 12 kredit hour boleh bayar mengikut kredit hour".

    kalau ikut cara pengiraan kau

    44000/120 = rm366
    366 * 84 = rm30800 (kebanyakan diantara kami transfer 36 kredit)

    so pengiraan ini akan berubah mengikut kredit transfer langsung tidak efficient untuk digunakan.

    ReplyDelete
  30. no...aku xkutuk ko psl sembang berapi tp org len...so abaikan je k...aku rase ko yg create blog nie...good job...keep it up...aku pon penah wat mcm ko wat...so aku taw matlamat dan care ko ngan aku same...mcm aku ckp kalo nk taw aku sape, just email je kat aku...nnt aku ckp ape plan aku...

    psl kire tue,care ko kire salah...mmg betol setiap sem 5500...tp total sbenar pinjaman kite 44,000...bkn 33,000....itu pakej yg MARA bagi..yg kite pinjam dan sign dlm agreement...

    sbb kalo ko kire mcm nie:

    rm5.5*6=rm33,000
    sbb ko kate ko transfer 36 kredit hour, tggal lg 84 kredit hours...
    so 33,000/84=rm 392.85...

    means that yuran bagi setiap jam kredit ko akan jadi lagi mahal dari normal(366.65)...logik x kenape ko kene bayar lebih dari org yg amik full pakej blaja kat unikl sedangkan ko blaja bende same dan masa yg same ngan org tue...bezenye ko transfer dan org tue x...

    dan kalo ko bahagikan 84 kredit tue kat 6 sem, average ko kne amik stiap sem 14 kredit hours termasuk mase ko praktikal...

    katekan kalo sem 1 ko amik 17 kredit hours...
    so jumlah yg ko kne bayar

    17 * 392.85 =rm 6678.45...

    sedangkan ko hanya bayar rm 5500.00 je...so balance rm1178.45 tue mcm mane?rm 1178.45 tu yg aku maksudkan berhutang ngan unikl...dan utang tue akan ditolak dari duit yuran 5.5k mse praktikal..

    ape kate ko bg aku total kredit yg ko amik mse sem 3,4,5 dan kredit yg ko nk amik pas ko praktikal?nnt aku kire dan maybe akan jadi lagi jelas...

    ReplyDelete
  31. maybe kalo wat camni lg senang...aku transfer kredit 31 kredit hours so aku kne amik lg 89 kredit hours...

    ngan total yuran tok course aku tok 8 sem(120 kredit) rm 44,000..dan kalo aku bahagikan 44,000 tue kpade 8 sem, akan dpt rm 5.5k setiap sem... dan kalo 120 tue aku bahagikan kepada 8 sem, aku kne amik tiap2 sem 15 kredit hours xboleh lebih dan kurang...bile kite bahagikan 5.5k tue ngan 15 kredit hours satu sem,jawapan die satu kredit hours harge die rm 366.65...

    tp sbb mase praktikal xboleh amik subjek len, so jadi la camni:

    sem 3 aku amik 17 kredit hours:

    so 17 x rm 366.65 = rm 6, 233.05
    tp sbb aku bayar mse tue rm 5.5 je, jadi kne ah tolah jumlah tue:
    6,233.05 - 5, 500.00 = rm 733.05 (utang kat unikl)

    sem 4 (18 kredit hours)
    18 x 366.65 = 6599.70
    tolak yuran 5500 = 1099.70 (utang)

    sem 5(17 kredit hours)
    17 x 366.65 = 6233.05
    tolak yuran 5.5k = 733.05 (utang)

    sem 6 (praktikal 6 kredit)
    6 x 366.65 = rm 2,199.90
    rm 5.5 - 2,199.90 = rm 3,300.10 (baki)

    sem 7(18 kredit hour)
    18 x 366.65 = rm 6,599.70
    6,5599.70 - 5.5= 1,099.70 (utang)

    sem 8 (13 kredit hour)
    13 x 366.65 = rm 4766.45
    5.5 - 4,766.45 = rm 733.55 (baki)

    so total baki aku tok sem 6 dan 8
    rm 3,300.10 + rm 733.55 = rm 4033.65

    tp utang aku kat unikl (sem 3,4,5,7)
    sem 3 = 733.05
    sem 4 = 1,099.70
    sem 5 = 733.05
    sem 7 = 1,099.70
    total utang = rm 3,665.50

    total baki nie akan ditolak ngan baki yuran aku praktikal:

    total utang-baki praktikal
    rm 3,665.50 - 3,300.10 = 365.40 (baki utang)

    baki utang nie aku bayar ngan baki yuran aku mase sem 8:

    baki yuran-baki utang
    733.55 - 365.40 = rm 368.15 (baki bersih)

    oleh sbb aku start ngan sem 3, so aku da jimat 2 sem..total harge yuran 2 sem nie rm 11k..tp aku kne tmbah ngan baki bersih tadi so akan jadi duit ngan aku rm 11,368.15...

    total yuran aku belajar kat unikl(sem 3-8)
    sem 3 6233.05
    sem 4 6599.70
    sem 5 6233.05
    sem 6 2199.90
    sem 7 6599.70
    sem 8 4766.45
    so total die = rm 32,631.85

    bila tambah total yuran aku belajar ngan total duit yg ade ngan aku:

    rm 32,631.85 + rm 11,368.15 = rm 44,000

    So dah terbukti yg unikl xpow satu sen pon duit kite kan? cume risiko yg akan membuatkan drg bole pow bile korang sign borang auto-debit tue..kalo aku sign,aku akan ilang rm 368.15 (baki bersih lepas tolak sume utang yuran) mase sem 8...sbb tue korang kene lawan psl auto-debit tue...bukannye psl yuran tue..

    ReplyDelete
  32. terima kasih ke atas hujah anda; hujah anda ada benarnya, apapun kami tetap ada pendirian untuk menentangnya.

    tapi calculation ini takda cacat cela jika total pinjaman/ total credit hour = 1 kredit hour (calculation ni timbul pasal notis haritu). universiti ada menetapkan jumlah harga satu kredit tak silap kami; orang yang bayar sendiri tahu berapa 1 kredit hour.

    apapun kami akan cuba explain cara yang paling baik untuk senang dan mudah difahami. thanks for ur input.

    ReplyDelete
  33. grandsionce lu duk Wisma Aida ke Kg.Bru Lodge!?? klau stakat duk Hostel baik tak yah ckp?? x guna aku nk gadoh ngn org bodoh sombong cam ko, ko x pk lgsung.. yg ko calculate tu yg ko pnye jer ke? ko ingt same ke ngn org len pnye?? bwat aku pns hati jer.. lu ingt sket ek..
    aku ank Jati Kg.Bru, bile2 mse jer aku bleh
    carik ko.. klau ko nk stad kat sini bwat la
    leklok.. klau x lu blk kg. kmpg lu jer.. klau x puas hati call aku 0179877780! yg ko nk sebok2 kat cni bwat ape?? klau x nk support dah la.. x yah nk b'ceramah kat cni, kat cni just utk org2 yg nk join n support utk dptkn hak diorg jer.. klau nk b'ceramah pegi tmpt len k. haku dh pns hati giler nih!!

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. aku dh keje, aku dh ade gaji tetap..
    aku just nk tolg bdk2 len dptkn hak diorg,
    aku x kesah aku x dpt pape pn dlm hal ni,
    tp aku nk tolg bdk2 yg msh bljr kat unikl
    utk dptkn hak diorg.. geng2 aku pn same..
    diorg pn same nsb ngn aku, byk yg ktorg x puas
    hati ngn UniKL, n skang ni la mse ktorg nk turn
    pdg wlupn ktorg dh keje ktorg tetap akn dtg
    sokong korg, aku bkn nk gadoh2 kat cni..
    tp aku x bleh la, mmg pns hati klau ade
    org yg x phm lgsung psl org len, dia pk
    diri dia jer.. k. la korg jgn risau aku
    ngn geng2 aku support korg, truskn usaha
    korg k.! bwat bodo jer kat org yg tak tau pape
    tp nk b'ckp kat cni.. klau x nk support dhla
    x yah nk b'hujah kat cni.. k. good luck!
    ape2 hal nnti gtau aku, aku ngn geng aku ade pd
    hari korg bwat mogok tuh, aku nk bwk TV3
    skali, uncle aku keje kat sne.. aku dh gtau
    dia serba sdkt.. dia ckp t'ggu mse jerla..
    k. arr Jom Boikot UniKL Beramai-ramai!!

    ReplyDelete
  36. aku dh keje, aku dh ade gaji tetap..
    aku just nk tolg bdk2 len dptkn hak diorg,
    aku x kesah aku x dpt pape pn dlm hal ni,
    tp aku nk tolg bdk2 yg msh bljr kat unikl
    utk dptkn hak diorg.. geng2 aku pn same..
    diorg pn same nsb ngn aku, byk yg ktorg x puas
    hati ngn UniKL, n skang ni la mse ktorg nk turn
    pdg wlupn ktorg dh keje ktorg tetap akn dtg
    sokong korg, aku bkn nk gadoh2 kat cni..
    tp aku x bleh la, mmg pns hati klau ade
    org yg x phm lgsung psl org len, dia pk
    diri dia jer.. k. la korg jgn risau aku
    ngn geng2 aku support korg, truskn usaha
    korg k.! bwat bodo jer kat org yg tak tau pape
    tp nk b'ckp kat cni.. klau x nk support dhla
    x yah nk b'hujah kat cni.. k. good luck!
    ape2 hal nnti gtau aku, aku ngn geng aku ade pd
    hari korg bwat mogok tuh, aku nk bwk TV3
    skali, uncle aku keje kat sne.. aku dh gtau
    dia serba sdkt.. dia ckp t'ggu mse jerla..
    k. arr Jom Boikot UniKL Beramai-ramai!!

    ReplyDelete
  37. aku dh keje, aku dh ade gaji tetap..
    aku just nk tolg bdk2 len dptkn hak diorg,
    aku x kesah aku x dpt pape pn dlm hal ni,
    tp aku nk tolg bdk2 yg msh bljr kat unikl
    utk dptkn hak diorg.. geng2 aku pn same..
    diorg pn same nsb ngn aku, byk yg ktorg x puas
    hati ngn UniKL, n skang ni la mse ktorg nk turn
    pdg wlupn ktorg dh keje ktorg tetap akn dtg
    sokong korg, aku bkn nk gadoh2 kat cni..
    tp aku x bleh la, mmg pns hati klau ade
    org yg x phm lgsung psl org len, dia pk
    diri dia jer.. k. la korg jgn risau aku
    ngn geng2 aku support korg, truskn usaha
    korg k.! bwat bodo jer kat org yg tak tau pape
    tp nk b'ckp kat cni.. klau x nk support dhla
    x yah nk b'hujah kat cni.. k. good luck!
    ape2 hal nnti gtau aku, aku ngn geng aku ade pd
    hari korg bwat mogok tuh, aku nk bwk TV3
    skali, uncle aku keje kat sne.. aku dh gtau
    dia serba sdkt.. dia ckp t'ggu mse jerla..
    k. arr Jom Boikot UniKL Beramai-ramai!!

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. grandsionce bleh ko bg penjelasan x nape bdk2 parktikal kna byr 5000 gak, sdgkn total crdt
    4 crdt hour jer.. nape bleh jd cmtu??
    sblum tu ktorg dh tnye, diorg ckp klau
    x byr full x bleh Grad, sdgkn MARA dh ckp
    mne2 pljr yg ambk below 12 crdt hour diorg
    x perlu byr full, just byr crdt yg diorg ambk
    jer.. mcm mne tuh? x kn la praktikal smpai 5000
    kot, sdgkn kte x pkai alat2 n khidmat UniKL,
    apatah lg Khidmat tenaga pengajar?? tu bkn
    songlap name nye?? ko pkla sndri..

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. grandsionce bleh ko bg penjelasan x nape bdk2 parktikal kna byr 5000 gak, sdgkn total crdt
    4 crdt hour jer.. nape bleh jd cmtu??
    sblum tu ktorg dh tnye, diorg ckp klau
    x byr full x bleh Grad, sdgkn MARA dh ckp
    mne2 pljr yg ambk below 12 crdt hour diorg
    x perlu byr full, just byr crdt yg diorg ambk
    jer.. mcm mne tuh? x kn la praktikal smpai 5000
    kot, sdgkn kte x pkai alat2 n khidmat UniKL,
    apatah lg Khidmat tenaga pengajar?? tu bkn
    songlap name nye?? ko pkla sndri..

    ReplyDelete
  42. grandsionce bleh ko bg penjelasan x nape bdk2 parktikal kna byr 5000 gak, sdgkn total crdt
    4 crdt hour jer.. nape bleh jd cmtu??
    sblum tu ktorg dh tnye, diorg ckp klau
    x byr full x bleh Grad, sdgkn MARA dh ckp
    mne2 pljr yg ambk below 12 crdt hour diorg
    x perlu byr full, just byr crdt yg diorg ambk
    jer.. mcm mne tuh? x kn la praktikal smpai 5000
    kot, sdgkn kte x pkai alat2 n khidmat UniKL,
    apatah lg Khidmat tenaga pengajar?? tu bkn
    songlap name nye?? ko pkla sndri..

    ReplyDelete
  43. bro ko nih semangat lbey nape ar?rilek sudah..dak lain pon kno pow rilek jek..nglelabah siap bagi nmbo tepon nk gado ..haha chill la doh,rilek2 suda..sini tmpt nk slesai masalah,bkn tmpt nk gado

    haha mari kite cube selesai cara baik,kite nih majoriti muslim,selesai molek2 bkn ngn cara gaduh

    ReplyDelete
  44. aku rase kalo ko bace detail calculation yg aku kire tue, ko akan paham knape mase praktikal kne bayar lebih...ko ade tanye unikl detail x psl berape harge satu kredit hour yg ko amik?dan ko akan paham ape maksud utang kat unikl yg aku maksudkan tue...

    tp aku assume ko budak dip sbb ko kate yuran praktikal ko 5k dan kredit hour tue 4 je...kalo psl diploma sori la...xbole nk explain...sbb aku pon xtaw dan xde sbb tok aku amik taw...

    ReplyDelete
  45. btw yg aku kire tue bukan aku punye tp based on anonymous scenarios.. so just make it as example..

    xyah nk cari aku...aku sndri akan cari ko...so jgn bmbang k...aku da lame dok sewe kat luar...since july 2005 lagi...

    ReplyDelete
  46. @mrplc87

    boringnya aku baca post kau..jelik aku..terpekik-pekik dalam blog ni dengan no tepon kau tu..siap ugut lagi..

    rilek sudah..even though aku pun tak sure dengan pengiraan yang saudara grandsionce bagi tu..at least dia ada hujah dia..yang kau ni duk kompang sana sini..habuk pun tarak..c'mon lar brother..

    behave sikit..kita baru nak mula ni..tuan tanah pun kata secara aman..dari attitude kau ni langsung tak nampak aman..

    ReplyDelete
  47. Kalau nak complaint, report polis diorang tak layan. sebab ini kes hal ehwal pelanggan. pelajar adalah pelanggan kepada pihak Unikl. jika pelanggan berasa ditipu, pelanggan berhak menuntut keadilan melalui saluran yang betul. saya cadangkan, ramai2 buat report kat Tribunal Pengguna. Bawa bersama bukti2.

    Jika kes tuntutan menang, pelajar berhak claim kembali jumlah wang tersebut.

    Sila Rujuk website:

    http://ttpm.kpdnhep.gov.my/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=40

    ReplyDelete
  48. ape la b***h sgt mrplc87 ni. Ko ni belajar sampai Univ tp pikir mcm budak sekolah jln batu. Hormat sket, ni ckp lu gua mcm x educate. Rasional ler sket. Org bagi pandangan baca le dulu sampai abis. Tak faham tanya. Ko dah keje, dlm meeting klu xpuas ati ko cakp lu gua ke kat bos?? Org mcm ko ni tak kemana...

    ReplyDelete
  49. dah la tue...xpayah nk gado2...kalo org baling batu kat kite, kite xyah baling batu balik kat die...maybe die benci gile kat unikl smpai xbole tgk org backup unikl even benda tue betol..

    aku stuju ngan pendapat sofeamy...kite sume pelanggan..tp sbelum nk wat tue kaji dlu fakta kes tue...cari info...bkn men redah je...silap2 kite kalah dan lagi teruk, memalukan diri sndri sbb xwat homework dlu...even kalo betol calculation aku salah, fine...tp aku xde nmpak pon sebarang hujah @ bukti yg membuktikan hujah aku salah...yg ade cume makian je...so kalo ikot fakta, aku menang...tp aku bkn nk stop sini je...sbb maybe ade bukti yg aku xjumpe...

    ReplyDelete
  50. After bace explanation grandsionce mmg blh phm pembahagian loan kte..Thanx bg explanation yg pnjg lebar tu, grandsionce..I guess mmg die wat homework die..So i have to agree with grandsionce tis tyme... Tp mcm aku dh komen before kt entri ni.. Akak tgkt 28 tu kate bg detail kte..n die akn acknowledge mara utk deduct je dr loan kte kalu ade pengurangan dr pinjaman yg patut. So ade ke anyone pnh dgr akak tgkt 28 tu ckp cmtu kt korg?? grandsionce, anonymous or anyone???

    ReplyDelete
  51. yygbener5.. Hahaha ko ade mslh ngn aku ke?
    aku rse ko ngn grandsionce pown samela..
    korg x kn phm, nape aku x puas hati
    sght ngn UniKL??? aku ngn geng2 aku
    yg jd mgsa, krog x kn phm..
    bwat ape aku nk citer kat cni..
    aku x kesah pown UniKL nk
    pow duit aku tuh.. cuma
    yg aku bengang sgt nape nk kna
    t'pu student?? aku just x nk
    org len kna mcm aku ngn geng2 aku
    kna.. aku dh keje so aku tau mcm
    mne perit nk dpt duit nk byr blk..
    sape ckp aku x kn kmne???
    yygbener5, dhla x yah nk
    bwat pns kat sni lg, aku
    x der mslh pon ngn ko n
    abg ko grandsionce, cuma aku
    x puas hati ade org backup
    UniKL yg x b'hati perut tuh..
    dahla, klau aku x kmne nape
    aku bleh ade company sndri?
    rmh sndri? keta sndri?
    aku dh xde mslh klau
    nk idup, so yg skang ni
    aku just nk tolg diorg
    dptkn hak diorg.. aku
    bkn nk pg pkul sape2
    smua org x tau nsb aku
    ngn geng2 aku, dhla
    x guna aku citer kat cni,
    aku x der mslh pon ngn sape2 kat cni,
    aku ngn boss aku x der
    mslh la, aku bleh ckp
    pape pown dlm meeting..
    aku boss, so ape aku nk
    heran?? blah arr..
    x nk aku lyn org
    mcm ni.. tp mmg aku akui yg
    aku ni BODOH+BANGANG=GAMPANG
    Hahaha trima kasih..

    ReplyDelete
  52. yygbener5.. Hahaha ko ade mslh ngn aku ke?
    aku rse ko ngn grandsionce pown samela..
    korg x kn phm, nape aku x puas hati
    sgt ngn UniKL??? aku ngn geng2 aku
    yg jd mgsa, krog x kn phm..
    bwat ape aku nk citer kat cni..
    aku x kesah pown UniKL nk
    pow duit aku tuh.. cuma
    yg aku bengang sgt nape nk kna
    t'pu student?? aku just x nk
    org len kna mcm aku ngn geng2 aku
    kna.. aku dh keje so aku tau mcm
    mne perit nk dpt duit nk byr blk..
    sape ckp aku x kn kmne???
    yygbener5, dhla x yah nk
    bwat pns kat sni lg, aku
    x der mslh pon ngn ko n
    abg ko grandsionce, cuma aku
    x puas hati ade org backup
    UniKL yg x b'hati perut tuh..
    dahla, klau aku x kmne nape
    aku bleh ade company sndri?
    rmh sndri? keta sndri?
    aku dh xde mslh klau
    nk idup, so yg skang ni
    aku just nk tolg diorg
    dptkn hak diorg.. aku
    bkn nk pg pkul sape2
    smua org x tau nsb aku
    ngn geng2 aku, dhla
    x guna aku citer kat cni,
    aku x der mslh pon ngn sape2 kat cni,
    aku ngn boss aku x der
    mslh la, aku bleh ckp
    pape pown dlm meeting..
    aku boss, so ape aku nk
    heran?? blah arr..
    x nk aku lyn org
    mcm ni.. tp mmg aku akui yg
    aku ni BODOH+BANGANG=GAMPANG
    Hahaha trima kasih..

    ReplyDelete
  53. my pleasure...for your safety pegi mntak itam putih dari tgkat 28...sbb kes agak pelik kat sini...katekan duit tok sem tue die smpan tok carry foward @ tolak utang lepas2...tp drg still kne wat account right?so mesti ade black n white...

    tp knape die ckp drg akan bgtaw Mara tok deduct dari pinjaman?let say ade duit lebih, patutnye drg trus pulangkan dekat Mara n acknowledge Mara knape ade duit lebih...klo drg wat camtue means ade itam putih n U bole amik bende tue...kalo drg smpan @ tolak utang sbelum nie, mane itam putih die?knape xboleh keluarkan ngan serta merta detail akaun psl tue sbb U pun berhak ada dan tgk bende tue...

    at this point,it's gonna be more complex kalo U ade sign borang auto-debit tue..sbb takot case same akan terjadi...but better refere kat org yg lebih arif psl undang2...sbb tue just my personal opinion je..

    ReplyDelete
  54. appoint a lawyer je.abes cerita..bab nie dah difficult..luar dari kemampuan kita..

    ReplyDelete
  55. mrplc87

    lor..emo plak...relak la bro...aku paham prasaan ko...tp yg aku wat tue kenyataan...itu fact die (dlm kes tue la)...tp kalo ikot kes Yatty tue aku pon konpius...

    kalo ko xpuas atie,aku pon same...terpakse backup unikl walopon ape yg aku lalui spanjang aku ade kat unikl(even lg truk dari ape yg ko dpt)...aku xdpt pape pon kalo aku backup unikl...tp aku ade prinsip idup aku...idup kne adil..dan maksud adil tue meletakkan sesuatu pada tempatnye...itu yg aku buat walopon bende tue susah...

    kalo ko nk bence aku sbb ape aku buat,aku xkesah...sbb aku taw aku buat bende yg sepatutnye...tp kalo ko nk kawan ngan aku,aku xde hal...

    ReplyDelete
  56. Don Karldon

    On the way...tp still kne wat beberape homework...aku xnk memalukan diri sndri...

    ReplyDelete
  57. sedar pon..jgn tunjuk terer kalau bukan dlm kepakaran kita..nnt dapat malu free jer.

    ReplyDelete
  58. tp kalo lawyer tue ckp ko ade bukti ke x ape ko nk ckp?sbb ko rase?ade itam putih x?itu lagi memalukan...lgpun aku wat nie ngan guidance lawyer...so xkn dapat malu free..lgpon aku da ikot flow die...xperlu la takot tok malu free @ kne tindakan dari unikl...tp kalo korang nk wat riot mcm dok smbang tue, skali unikl kuarkan statement yg korang xdpt nk defends diri korang lagi malu ke x?kalo malu free xpe lg kalo kne tindakan tatatertib plak camne?kang kalo kne reject unikl org tanye psl ape?psl join riot...riot psl ape?psl khabar angin...

    ReplyDelete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. thanks for comment all. apapun kami dah jelaskan tentang yang ini.

    ReplyDelete
  61. grandsionce,
    kau tak faham maksud aku daa..
    biar yg expert handle kan..like i said before,orang yg ada kepakaran akan deal dgn lapangan diorang..
    diorang ada tatatertib utk deal perkara mcm ni..

    of course la lawyer akan tnya/soal siasat ttg kenapa nak dakwa/saman..kau time tu akan bagitau bukti/sebab2.then,let them uruskan keje lps tu.

    yg aku maksudkan sekarang..jgn bertindak dari kemampuan sebenarnya.aku pon malas nak kecoh2..

    aku taknak talk louder than action.

    ReplyDelete
  62. skrg dh t'bukti yg UniKL tlah memutar belitkn
    student dia sndri, nape la ade lg org mcm ni?? btul ape yg anonymous ckp tu, cubala pk sket
    kat org yg x dpt pinjmn, mereka sush pyh nk
    byr.. bwat pinjmn PTPTN, ade yg pkai duit sndri, tp kna t'pu bulat2, mcm tu la nsb aku
    ngn geng2 aku,klau duit pinjmn tu, takdela trase
    sgt coz bln2 dpt loan, tp klau duit sndri mcm mne?? pk la.. sori arr aku x dpt bg pndgn yg bernas coz byk bnda lg nk kna aku pk, psl
    company aku, keje aku n byk lg bnda yg aku nk pk, bg aku ape yg korg smua bwat ni mmg btul,
    jgn lupa wat ever happen mmg aku ngn geng2 aku
    akn sign petition tuh, aku akn tolg korg.. jgn
    risau geng2 aku akn support korg utk dptkn blk
    hak korg k, sorry coz aku dh wat kecoh kat cni
    tp mmg aku ckp trus trangla, mmg aku x puas hati
    n bengang giler ngn pihak UniKL, ape2 pon aku n
    the geng akn support korg! jgn risau k..

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. sila baca update terbaru pasal pengiraan tu. dan sofeamy terima kasih memberi pandangan anda. kita orang dah hantar emel kat hal ehwal penguna

    ReplyDelete
  65. Semoga semuanya dapat diselesaikan secara aman... peace no war bebeh.

    ReplyDelete
  66. eh, habis tu, klu tuk dip student cmne lak?
    xde dpt pembelaan gak ker?

    =)

    ReplyDelete