Tuesday, April 28, 2009

menjawab kekeliruan harga satu kredit hour


harga bagi satu kredit hour adalah berlainan bagi setiap matapelajaran dimana mata pelajaran di bahagikan kepada tiga bahagian iaitu general studies, elective studies dan juga major studies. kenapa harga lain-lain? kerana ada sesetengah langsung tidak related pada pengajian kita dan sesetengah hanya untuk mencukupkan jumlah kredit hour. tiga bahagian adalah sebagai contoh, ada banyak lagi bahagian-bahagian lain seperti wajib LAN, wajib unikl, teras dan sebagainya. ini adalah fakta yang betul. mana bukti? buktinya adalah pelajar senior yang mengambil 9 kredit hour tapi bayar hanya rm1825. dimana 1825/9 = 202.777777777777777777777777777

difahamkan sekali lagi bayaran bukan dari total pinjaman / total kredit hour
.


pengiraan ini telah dikeluarkan oleh pihak finance untuk cuba menutup kepincangan sistem yang mereka banggakan selama ini. memang ramai yang terpegaruh dengan pengiraan ini, dan rasa bersalah kepada pihak unikl dan terasa kita pula berhutang padanya. sungguh kelakar sebenarnya pengiraan ini; dimana anda akan mendapat infinate floating number kat belakang tu untuk harga satu kredit hour.

unikl mengunakan sistem "combo meal" untuk setiap pengambilan lebih dari 12 kredit hour satu sem dimana harganya adalah tetap iaitu rm5500. kurang daripada itu akan dikenakan harga mengikut kredit hour. takkan kau pergi KFC order air pepsi kene bayar harga ikut harga combo meal kan?

sila ambil perhatian disini; kami bukan menentang tanpa bukti; kami mempunyai bukti yang kukuh untuk mencanggah jawapan dari pihak finance. dan difahamkan sekali lagi pihak MARA tidak tahu apa-apa pasal sistem yang diamalkan oleh pihak universiti. bagi pihak yang berkata " kau bodoh tu la kau nak berkira pasal duit, cuba score kan convert jadi bantuan" sila faham yang di unikl kita bukan semuanya mendapat bantuan MARA; macamana pihak yang mendapat bantuan PTPTN? dan macamana juga pihak yang bayar sendiri? sebab sikap demikianlah pelajar-pelajar unikl pandai di universiti tapi bodoh diluar. itu bukan win-win situation. itu adalah i-win-while-u-being-stupid-forever.

dan difahamkan sekali lagi blog ini hanyalah untuk mengumpul pelajar universiti kuala lumpur untuk sign petition dan dengan masa yang sama ingin membuat mogok secara aman bukan sampai nak bakar bangunan tu.

sekian Anonymous untuk menjawab hujah-hujah pelajar yang pandai lagi handsome.

terima kasih kepada encik fendi nor yang memberi informasi tentang penentangan di unikl mfi telah berjaya dan mereka telah berjaya membayar mengikut kredit.


35 comments:

  1. sokongg! kami bukan anti unikl.juz nk btolkn beberapa perkara je.hehe

    ReplyDelete
  2. isu nie actually dah malas nak layan.. you guys know what? as a senior, aku dah muak ngan prangai si gila duit haram tue..nak tau mana g yuran + duit activity korg tue? some money, u guys kena cover tuk catering si pandir2 tue hari2! some utk bg kat unikl jpm tutup mulut bwk diorg g bandung ngan bangkok..hairan kan? isu nie pernah diajukan ke exco miit (Arfiah) nak tau apa jwpn dia? kitorg takut nnti canseleri kecik hati! see that?? isu nie sering dimainkan bersama2 lagu2 yang MARA menyokong tindakan diorg..Think? org susah pujuk sedara mara tlg lah jadi penjamin utk pinjaman (tebal muka), ssh2 g siapkan document..by right, by law, by infringement apa hak UniKL nak msk cmpur urusan pinjaman nie sedangkan dia xder parts dlm agreement tue..pikirlah kaki2 ampu weh..aku pelik! sgt pelik! UniKL will become next Kolej Lagenda...is about Money! Money! Money! ... makanlah duit haram tue sikit2 sorg weh..bagi mkn family korg...esk kat akhirat jgn menyibuk carik aku k....Bukak Quran study betul2...menipu tue kan xbaik..ckp jer AKU NAK DUIT KORG...senang! selesai masaalh..

    btw..xyah lah trace IP nie..open resolve dr MCd..sia2 jer weh...Itupun kalau diorg tau...herm :(

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas comment anda.
    kami memang malas nak layan. tapi makin tak layan makin menjadi-jadi tanduk mereka. dengan auto debit la, apalah.

    apapun kiteorang akan bukak new topic pasal complain lain-lain dan sekarang tengah kumpul data.

    mungkin akan buat 2 petition satu untuk mempertingkatkan pihak management. satu lagi untuk tujuan utama iaitu pasal yuran ni.

    siapa ada cadangan lain sila lah emel kami .

    terima kasih

    ReplyDelete
  4. huhu.tricky la unikl nie..hahahha

    ReplyDelete
  5. pergh..isu hangat yg sering diperkatakan..
    aku ase..msing2 de point of view masing2..
    tp matlamat kte tetap 1 jugak..
    hak kita mst dijaga !
    kte student bkn nye buruh kasar nk sedut duit..
    as a student jugak..aku seru bebudak kte bersatu padu lawan (SECARA DAMAI) dengan unikl tu..
    tp pihak kte mst de bukti yg kukuh utk dibawa ke medan pendamaian..bkn tuduh bute tuli..
    ade paper work ke..de softcopy & hardcopy..
    spe2 de..kte bwk rmai2..
    kte set time..
    kte bincang reramai..
    mse tu kte perah pale otak kte..bincang pe nk wat next step..
    bwk hal ni ke MARA?
    bwk hal ni ke Kementerian Pelajaran Tinggi Malaysia?
    bwk hal ni ke management UniKL which aku ase de sedare2 aku yg da bwk hal ni..
    tp..mst ikot saluran yg btol..
    ok geng?
    kte bersatu padu..jgn wat keco2..nk mogok..mogok damai..
    bru r nme intelek..student yg bijak pandai..
    ok?

    ex DSN

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. sila baca sekali lagi; kami buat mogok secara aman. jalan penyelesaian terakhir adalah mengadu ke jabatan hal ehwal penguna.

    terima kasih atas komen anda.

    ReplyDelete
  8. skrg dh t'bukti yg UniKL tlah memutar belitkn
    student dia sndri, nape la ade lg org mcm ni?? btul ape yg anonymous ckp tu, cubala pk sket
    kat org yg x dpt pinjmn, mereka sush pyh nk
    byr.. bwat pinjmn PTPTN, ade yg pkai duit sndri, tp kna t'pu bulat2, mcm tu la nsb aku
    ngn geng2 aku,klau duit pinjmn tu, takdela trase
    sgt coz bln2 dpt loan, tp klau duit sndri mcm mne?? pk la.. sori arr aku x dpt bg pndgn yg bernas coz byk bnda lg nk kna aku pk, psl
    company aku, keje aku n byk lg bnda yg aku nk pk, bg aku ape yg korg smua bwat ni mmg btul,
    jgn lupa wat ever happen mmg aku ngn geng2 aku
    akn sign petition tuh, aku akn tolg korg.. jgn
    risau geng2 aku akn support korg utk dptkn blk
    hak korg k, sorry coz aku dh wat kecoh kat cni
    tp mmg aku ckp trus trangla, mmg aku x puas hati
    n bengang giler ngn pihak UniKL, ape2 pon aku n
    the geng akn support korg! jgn risau k..

    ReplyDelete
  9. skrg dh t'bukti yg UniKL tlah memutar belitkn
    student dia sndri, nape la ade lg org mcm ni?? btul ape yg anonymous ckp tu, cubala pk sket
    kat org yg x dpt pinjmn, mereka sush pyh nk
    byr.. bwat pinjmn PTPTN, ade yg pkai duit sndri, tp kna t'pu bulat2, mcm tu la nsb aku
    ngn geng2 aku,klau duit pinjmn tu, takdela trase
    sgt coz bln2 dpt loan, tp klau duit sndri mcm mne?? pk la.. sori arr aku x dpt bg pndgn yg bernas coz byk bnda lg nk kna aku pk, psl
    company aku, keje aku n byk lg bnda yg aku nk pk, bg aku ape yg korg smua bwat ni mmg btul,
    jgn lupa wat ever happen mmg aku ngn geng2 aku
    akn sign petition tuh, aku akn tolg korg.. jgn
    risau geng2 aku akn support korg utk dptkn blk
    hak korg k, sorry coz aku dh wat kecoh kat cni
    tp mmg aku ckp trus trangla, mmg aku x puas hati
    n bengang giler ngn pihak UniKL, ape2 pon aku n
    the geng akn support korg! jgn risau k..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. mungkin ade salah faham yang kritikal disini, tetapi jika boleh membantu, mahukah berjumpe untuk terangkan situasi skrg? tak janji boleh explain semua tetapi harap serba sedikit tu boleh settle

    ReplyDelete
  12. sumone somwhere,

    adakah salah faham? pekara ini takkan terjadi kalau unikl berlaku jujur dalam semua hal. kenapa perlu tipu pelajar dengan pengiraan palsu? tidak ada apa-apa yang boleh dijelaskan disini selain daripada meminta maaf dan juga membayar kembali duit pelajar unikl dari batch 1st sampai sekarang.

    senang situasi satu pasal auto debit

    pelajar :
    kak, kenapa perlu isi borang auto debit?

    kak finance :
    korang bukan boleh percaya; kang guna duit beli benda lain tak bayar duit belajar.

    itukah penjelasan professional?

    p/s : nampaknya MPP/JPP dah mula masuk blog ini terima kasih memberi respon.

    ReplyDelete
  13. hahaha.. apa² pun... moral staff finance mmg teruk.. no manners, kasar, kerek, kurang ajar, penipu, pembelit... mimik muka baik.. tapi bila start bercakap.. haih~ mendidih plak aku bila pikir balik...

    p/s: aku open jerk identiti aku.. ahakZx!

    ReplyDelete
  14. kite perlu mogok bersama2.. rusuhan untuk keutamaan bagi pelajar2 unikl. ape perlu tunggu lagi.

    ReplyDelete
  15. Semoga isu ini akan diselesaikan secara asyura.

    both win-win situation.

    p/s: to unikl staff who may concern , please.. take a good care of your student la. dun play-play with them. they are also human too, and need the money to do this and that. Stop hurting their feelings.

    ReplyDelete
  16. no both win-win because we already lose in the past. thanks for comment! cheers~

    ReplyDelete
  17. gile emosi woh.~
    aku pon taktawu nak kata macam mana.

    tapi kan aku nak tanya la.
    betol ka unikl songlap duit atau hangpa yang tak jaga duit tu betul2.?
    betol ka staff finance perangai macam palat ka hangpa yang datang macam lahanat.?

    satu jari tuding orang, empat lagi tuding siapa.?
    haha.sila jawap.
    sori kalau ada yang terasa.aku tak carik gadoh, cuma menaep apa yang aku terpikir ja.

    ReplyDelete
  18. thanks for ur comment;

    unikl mendidik pelajar supaya percaya pihak unikl
    untuk menguruskan duit yuran pelajar.

    bukan staff finance sahaja; kebanyakan staff management; kalau kami macam "lahanat" kenapa ramai yang sokong pergerakan ni?

    ini bukan perjuangan personal tapi perjuangan bersama. please understand all the content before comment.

    ReplyDelete
  19. jahak; kita perlu tunggu sehingga mencukupi orang. thanks for ur comment

    atinko; budak dari white signature eh? thanks for u support.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. btul x aku ckp.. ape yg korg bwat skang mmg
    btul! truskn usaha korg, jgn risau aku dh invite
    smua mmbr2, diorg akn join spenuhye... Jom Rmai2
    Boikot UniKL! no cheating, no war! Peace~ :D

    ReplyDelete
  23. btul x aku ckp aku.. ape yg korg bwat skang mmg
    btul! truskn usaha korg, jgn risau aku dh invite
    smua mmbr2, diorg akn join spenuhye... Jom Rmai2
    Boikot UniKL! no cheating, no war! Peace~ :D

    ReplyDelete
  24. oit..geng2 IPROM xleh join ke? blog ni hanya semata2 utk MIIT ke ape?

    ReplyDelete
  25. join saja taufiq.. korang pon student unikl gak kan.. :)

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. memang UniKL tipu pelajar.

    no doubt.

    siapa sangka..

    Insuran = "Derma Kebajikan Pelajar"

    dan insuran itu bernilai RM2.

    ReplyDelete
  28. kiteorang tengah cari budak IPROM sekali.

    taufiq = IPROM pun bleh join .

    ReplyDelete
  29. Btul Btul Aku sokong Korang Teruskan mogok Secara Aman Dan dapat Balik HAK KITA

    ReplyDelete
  30. Btul Btul Aku Sokong Korang MOgok Secara Aman Dan DapatKan Balik HAK KIta

    ReplyDelete
  31. You see WHAT you want to see..

    Nothing and NO body can affect me negatively d(^.^)b

    ReplyDelete
  32. aku ade 1 info yg nk kongsi...awek aku bdk iprom ade tel mara ttg perjanjian yg hakim juri kata yg unikl ade wat ngan mara...tp ape yg mara ckp yg diaorg xde wat ape perjanjian pn dgn unikl ttg trime duit kita secara pukal...n 1 thing mara ckp kt kn byr yuran ikt kredit hour, bknnya secara pukal...mara mmg byr utk 18 kredit, tp if korang amik krg dr 18, duit lbh 2, krg bwk ke sem dpn if krg amik lbh...i2 smua hq mara bhgn finance yg ckp...papehal aku n awek aku akan update ngan mara utk dptkan black n white....

    ReplyDelete
  33. kactech;

    thanks for u update. sila support kami.

    ReplyDelete
  34. suppose mara mmg camtu la kactech...tp unikl ni dh putar belit kn cerita...
    policy unikl sgt lah _______!!! (sila isi tempat kosong)

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete